Markku Salomaa

Mediaa viedään kuin litran mittaa

Hyvässä kampanjassa voi saada hirvittävän määrä mediatilaa maksamatta siitä yhtään mitään.

 

Heinäkuun alussa rap-taiteilija James Nikander aka Musta Barbaari tuli isosti julkisuuteen. Kaikki (siis ihan kaikki) tulivat tietoiseksi rasistisesta kohtelusta jonka uhriksi hänen äitinsä ja siskonsa olivat joutuneet poliisien toimesta Helsingin yössä. Väitettyä tapahtumaa käsiteltiin mediassa erittäin laajalti. Ohessa vain muutama esimerkki:

 

http://www.hs.fi/kaupunki/a1468117067726

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/nain-poliisi-kommentoi-mustan-barbaarin-aidin-ja-siskon-tapausta/

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016072021934173_uu.shtml

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001217447.html

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/musta-barbaari-kertoo-facebookissa-poliisi-raudoitti-aitini-ja-siskoni-syytta-ja-takavarikoi-kuvamateriaalin/5984062

 

”Vastuullisen median” myllytyksen päälle tuli tietenkin lähes pidäkkeetön someraivo. Fiksut, kouluja käyneet ja oikeamieliset ihmiset ottivat Mustan Barbaarin suojelukseensa ja taivastelivat rasistifacistista Suomea ja sen poliiseja ja jakoivat samanmielisten kavereidensa mielipiteitä posket punaisina. Kenellekään, ei edes kaikista oppineimmille tullut mieleen, että Musta Barbaari saattaisi puhua vastoin parempaa tietoaan tai ehkä jopa suoranaisesti valehdella! Huomautin eräälle somekuplani vasemman laidan filosofian tohtorille Helsingin Yliopistosta, että josko ”odotetaan tästäkin keissistä vähän enemmän ennen kuin yllytetään kavereita sytyttämään soihtuja ja kaivamaan talikoita esiin.” Mutta ei, paasaaminen sen kun jatkui ja jatkui. Asiat vaan on niin kuin ne koetaan.

 

Parin viikon päästä oli sitten kampanjan toinen vaihe jossa käsiteltiin ihmistä nimeltä Musta Barbaari. Kaivettiin hänen traaginen ja lukijoita varmasti kiinnostava isäsuhteensa esiin:

 

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1470195517174

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/musta_barbaari_ylella_en_ole_ikina_nahnyt_isaani

 

Mustasta Barbaarista oli tullut kiinnostava. Koko kansan Musta Barbaari! Syksyn mittaan olisimme saaneet kuulla hänen sisustusvinkeistään, lempiruuistaan, naisihanteistaan ym ym mutta sitten tuli ikävä ryppy mediarakkauteen. Itä-Uudenmaan syyttäjävirasto epäreilusti julkaisi tiedotteeseen jossa todettiin, että koko alkuperäinen juttu on puuta heinää ja eikä tapahtumat kulkeneet ollenkaan niin kuin Musta Barbaari väitti. Voi voi, miten tässä nyt näin kävi!

 

Pohjimmiltaan koko rumbassa oli tietenkin kyse markkinoinnista. Piiritason artisti halusi ja oli valmis keinoja kaihtamatta valtakunnan julkkikseksi. Olisi kiinnostavaa tietää mitä tämä kohu teki Mustan Barbaarin keikkamäärille ja –liksoille, ainakin hetkellisesti. Mutta miten tämä kampanja meni näin sukkana läpi fiksuiltakin ihmisiltä?

 

Taikasanana siinä oli ”rasismi”. Se avaa suoran tien oikeamielisten sydämeen.

 

Sinänsä huvittavaa että vielä pienempi ja turhempi pop-artisti Alexandra Aleksis käytti samaa kikkaa pari kuukautta aikaisemmin:

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016052121599602_uu.shtml

 

Ehdin silloin somessa ihmetellä miten kahden juopuneen VIP-kottaraisen tappelu voi olla HS:n nettiversion ykkösuutinen. Mutta tämä tapaus unohdettiin aika äkkiä koska se oli vielä paljon turhempi kuin Mustan Barbaarin vastaava ja Alexandra Alexis ei omaa sellaista suvakkimiellyttävyyttä jota Mustalla Barbaarilla eittämättä on. Lisäksi Mustan Barbaarin tapaus osui ns leijonanmetsästysaikaan eli Juhannuksen jälkeiseen uutistyhjiöön jolloin kaikenlaiset pöllöilyt voivat saada hillitöntä näkyvyyttä.

 

Mitä tästä opimme? No ainakin sen, että jos haluaa ilmaista mediatilaa kannattaa sanoa taikasana ”rasismi”. Odotan mielenkiinnolla ensi vuoden kunnallisvaalien kampanjointia, jossa muuten olen itsekin ehdokkaana Helsingissä. Tule tykkäämään kampanjasivustani niin pannaan yhdessä rasistifacistit ahtaalle.

 

https://www.facebook.com/Markku-Salomaa-yhteiskunta-ja-politiikka-468922889796492/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Välttämättä ei aina kannata täysin uskoa sitä mitä viranomaiset sanovat, varsinkaan Itä-Uudenmaan syyttäjävirasto.

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

No joo, mutta nyt on todistajien lausuntoja ja en oikein jaksa uskoa laajempaan salaliittoon Mustaa Barbaaria vastaan.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Hyvässä kampanjassa voi saada hirvittävän määrä mediatilaa maksamatta siitä yhtään mitään."

- Ja erinomaisessa kampanjassa raha liikkuu poikkeukselliseen suuntaan. Parlamenttivaaleissa jokunen eduskuntakausi sitten Hesarin sivut olivat tulvillaan vaalimainoksia. Silmiini osui myös yksi vaatemainos, muistaakseni Finn Karelia Virke -tekstiiliyrityksen nimissä. Mallina poseerasi kansanedustaja Tanja Karpela, jonka varsinaisia vaali-ilmoituksia sai lehden sivuilta turhaan hakea.

Vaatemalli meni heittämällä eduskuntaan, mikä vahvistaa kampanjan onnistuneen täydellisesti.

Jollain tavoin blogin aiheeseen ja sen viimeiseen linkkiuutiseen liittyy myös Filippiinien presidentin äskettäinen puhe, jossa puhuja aikansa USA:lle uhottuaan kutsui supervallan presidenttiä "huoranpenikaksi". Se oli tietysti törkeää käytöstä, ja valtionpäämiehen sanavalinnaksi suorastaan uskomattoman typerä. Mutta: rasistinen heitto se ei ollut!

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

Näin se juuri menee. Esimerkkinä on myöskin Ozan Yanar josta Ylioppilaslehti teki kuuden sivun (vai oliko se kuuden aukeaman) henkilöjutun just ennen eduskuntavaaleja. Siis toimituksellista aineistoa! Ylioppilaslehtihän saa rahoituksensa ylioppilaskunnan kautta joka puolestaan menee aika lailla vihreiden tahtiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kampanjan seuraava vaihe on luultavasti oikeusviranomaisten toiminnan epäily ja arvostelu. Luotan kuitenkin edelleen suomalaisiin viranomaisiin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Mediaa viedään kuin litran mittaa. Vai onko se media joka yrittää vedättää lukijaa? Toimittajallehan tuollainen on helppoa töiden hoitoa. Itseään markkinoiva henkilö tuottaa tekstin ja sisällön. Toimittaja puolestaan voi unohtaa niin lähdekritiikin kuin taustoitustyötkin. Paljon palstamillimetrejä ja lähestysaikasekunteja vähällä vaivalla. Työtä säästämällä ja laadusta tinkimällä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Musta Barbaari on julkisuuden henkilö, eli hänen tekemiset ja sanomiset ovat uutisia. Media kertoi Nikanderien kertomuksen, mutta ei poliisien, koska poliisit kieltäytyivät kommentoimasta. Olisin odottanut median kaivavan esiin silminnäkijöitä ja haastattelevan heitä, mutta eivät ilmeisesti löytäneet. Eli taustatyö jäi ohueksi. Lähdekritiikkiä puolestaan ei tarvittu, koska lähde mainittiin nimeltä. Siis media toimi oikein, mutta laiskasti.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#7
Kyllä lähdekritiikkiä tarvitaan, vaikka lähde mainitaan nimeltä. Lähdekritiikin tarkoitushan on arvioida lähteen luotettavuutta. Arvioitavia asioita ovat mm. kuinka luotettavaksi lähteen esittämä kertomus voidaan arvioida, kuinka vahva oma intressi lähteekllä on kyseisessä asiassa, kuinka tunnettu ja luotettava lähdeon ja voiko epäillä lähteen jättäneen jotain sanomatta - tahallisesti tai tahtomattaan.

Käyttäjän markkusalomaa kuva
Markku Salomaa

Just näin. Kyllä toimittajan työhön kuuluu arvioida lähteen ja tarinan luotettavuus ennen kuin aletaan repimään isoja otsikoita jossa aivan suoraan syytetään viranomaista virkavirheestä. Olisi luullut asian edes jollakin tapaa mietityttävän toimittajia kun lähde on kuitenkin suoraan julkisuudesta elantonsa saava artisti. Viranomaisen asemahan oli tässä kiusallinen koska se ei päässyt tuoreeltaan juurikaan kommentoimaan väitteitä koska tapahtuma oli tutkinnassa.

Käyttäjän LassiLappalainen kuva
Lassi Lappalainen

Mustan barbaarin äidin ja siskon aggressiivisen käytöksen pohjalla on hyvinkin voinut olla rasistinen suhtautuminen valkoihoiseen valtaväestöön.

Toimituksen poiminnat